Klage må først sendes til parkeringsselskapet
Før du kan klage til Parkeringsklagenemnda på en kontrollsanksjon eller fjerning av et kjøretøy, må du ha klaget til parkeringsselskapet som sanksjonerte først. Har du ikke fått medhold i din klage av P-selskapet eller ikke mottatt svar innen åtte uker eller foreløpig svar innen tre uker, kan bringe saken inn til behandling i Parkeringsklagenemnda. Det er kun fører eller eier av kjøretøyet som har klageadgang. Parkeringsklagenemnda behandler ikke klager på parkeringsgebyr.
Samtykke til lagring av personopplysninger
Jeg samtykker med dette til at all informasjon jeg selv velger å levere inn i forbindelse med denne klagen til Parkeringsklagenemnda kan benyttes av nemnda og dens sekretariat i forbindelse med klagebehandlingen og er inneforstått med at sakens motpart også vil ha tilgang til denne informasjonen. Dette gjelder også eventuell sensitiv informasjon om helse el. Jeg bekrefter å ha lest informasjonen om lagring av personopplysninger.
Informasjon om lagring av personopplysninger
Informasjonen du oppgir i forbindelse med din klage vil kun være synlig for sakens parter og kun bli benyttet av behandlingsansvarlig, som er Parkeringsklagenemnda og dens sekretariat, i forbindelse med klagebehandlingen. Saksdokumentene er som hovedregel offentlige, men sensitiv informasjon vil kunne unntas offentlighet. Det er frivillig å gi fra seg informasjon om sensitive forhold, og dette gjøres kun i den grad du selv finner dette relevant for å vinne fram med klagen din. Informasjonen du har lagt inn vil frem til saken er avsluttet, være synlig for deg, innklaget virksomhet, nemnd og sekretariat med passordbeskyttet innlogging i systemet.
Grunnlaget for behandlingen av personopplysninger er både samtykke, hjemmel i lov i tillegg til at Parkeringsklagenemnda er satt til å utføre en oppgave av allmenn interesse. Formålet for å innhente, behandle og oppbevare personopplysningene er for å kunne ivareta Parkeringsklagenemndas lovpålagte forpliktelser. Du kan trekke samtykket tilbake eller du kan be om å få slettet dine personopplysninger i saken, men det kan resultere i at saken avvises fordi den ikke egner seg for behandling.
Opplysningene som det bes om i klageskjema er nødvendige for behandling av saken. Sakens dokumenter lagres i databasen i tre år etter at saken er avsluttet. Fortsatt lagring etter saken er avsluttet er nødvendig for å oppfylle Parkeringsklagenemndas rettslige forpliktelser noe som blant annet innebærer at mange av opplysningene i saken ikke kan slettes før etter dette. Årsaken til denne lagringen er at partene kan få bruk for dokumentene i forbindelse med en eventuell gjenopptakelse eller etterfølgende rettstvist. Parkeringsklagenemnda skal også avvise saker som tidligere er behandlet og har derfor også behov for tilgang til tidligere avgjørelser. Etter parkeringsforskriften skal alle nemndas avgjørelser publiseres på nemndas nettsider. Klagers personopplysninger publiseres ikke slik at publiseringen blir anonym.
Dersom du ønsker å rette informasjon som er lagt inn eller har spørsmål, kan du ta kontakt med sekretariatet på post@pklagenemnda.no eller tlf. 22 39 68 45 (13 – 15).
Informasjon om klager
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Saksorientering og melding om avgjørelse blir sendt deg per e-post. Du vil motta informasjon og få tilgang til vedtaket via innloggingsportal på våre nettsider. Eventuelle spørsmål vil også bli sendt på e-post. Dersom du velger å ikke motta elektronisk forkynning, vil avgjørelsen bli sendt deg per post med en mottakskvittering som må signeres og returneres. Dette kan medføre lengre saksbehandlingstid.
NB: For å få tilgang til vedtaket elektronisk må inntastet telefonnummer ha mulighet til å motta SMS. Eventuelt kan man motta engangskode på e-post.
Kontrollsanksjon/fjernings info
Må fylle enten selskap eller annet selskap
Klagegrunn / Ileggelsesårsak
(Hva er hovedårsaken til at du klager)